lørdag den 4. februar 2017

Hvordan kommer man af med staniol og husholdningsfilm?

Hvorfor skulle jeg af med min staniol og husholdningsfilm tænker du måske?
jo staniol især, er meget forurenende at producerer og bør derfor bruges mindst muligt. Husholdningsfilm er plastik og er derfor også en god ide at undgå både for natur og krop

Hvad gør vi i stedet?.
Vi prøver at undgå at bruge begge dele, vi har anskaffet et alternativ af stof med bivoks, harpiks og jojobaolie. Vi har ikke haft dem længe endnu, men er indtil videre tilfredse. Det er firkantede stykker stof, i tre størrelser gennemvædet med en blanding af bivoks, harpiks og jojobaolie. Bivoksen gør at fugt og madsnask ikke kan komme hverken ind eller ud og er antibakterielt, harpiksen giver stoffet en smule greb, og olien gør at man kan bøje vokspapiret uden at det revner eller knækker. Jeg kalder det vokspapir.

Bruger i SLET ikke staniol eller husholdningsfilm?
Det eneste vi bruger staniol til nu er at dække, hvis noget skal genopvarmes i ovnen(ikke at det sker tit, men det ligger i skuffen) - det genanvendelige madpapir/vokspapir kan selvfølgelig ikke tåle varme, fordi voksen så smelter ud af stoffet.
Husholdningsfilm - nej. Hvis jeg har brug for at vokspapiret skal dække en skål som skal transporteres el. så sætter jeg et elastik om eller finder et stykke snor at binde omkring for at holde på det.

Hvordan bruger i det?

Vi bruger det  til at pakke madpakker i og jeg har set at folk har syet knapper på så "pakken" eller "kræmmerhuset" kan lukkes med en bomuldssnor. M får det også med i børnehaven og er meget dygtig til ikke at smide det ud, det var vi ellers lidt bekymrede for til at starte med, men det har ikke været et problem. Det føles heller ikke som noget man skal putte i skralderen.
Jeg bruger det desuden til at lægge over dej mens det hæver, eller over iblødsatte frø - det er det fremragende til. Ellers bruger vi det til at "lukke" spegepølseender og beskytte halve løg, avokado eller peberfrugt.

Hvordan holder i det rent?
Rengøring sker med koldt-køligt vand og sulfo. Pletter fra gulerod eller rød peberfrugt ser selvfølgelig ikke pænt ud, men er ikke et hygiejnisk problem.

Jeg har set at man relativt let kan lave det selv - så vild har jeg ikke været endnu, men er fascineret af ideen. Vi bruger det færdiglavede produkt. Det siges at de er gode i omkring 1 år. Måske jeg om et år skal prøve at lave dem selv, eller vokse stoffet igen?

Det føles godt, og dufter skønt af bivoks :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar