torsdag den 5. januar 2017

Det første skridt - ikke mere plastik i hverken naturen eller kroppen

Det første jeg gjorde for at gøre vores husholdning mere sund og bæredygtig var at købe en "Retap" flaske. For det første HADER jeg når vandet efter et par timer smager af plastik fra almindelige drikkedunke - for hvis jeg kan smage det er det nok også i vandet. For det andet så brugte jeg rigtig mange plastikflasker - jeg gad ikke at tage vand med for så at måtte drikke plastikaroma resten af dagen. Jeg gik på nettet og søgte for at finde et ordenligt alternativ, så jeg ikke købte vand hele tiden og slap for smagen af plastik. Jeg fandt disse Retap flasker:
billedet er lånt fra retap.com

En fin og robust glasflaske med en prop af silikone - de kan fås i alle mulige dejlige farver.
Jeg har to, en 0,5L med et flot lysegrønt låg og en 0,8L med et dejligt pink låg, mens min kæreste har en 0,8L med orange låg. Jeg har haft retap i omkring 1,5 år nu og proppen er lige så god som da jeg fik den og jeg har endnu ikke oplevet at have våde bøger i rygsækken. Lige da jeg fik den havde jeg fornemmelsen af at drikke af en laboratoriekolbe, men det gik hurtigt over. Åbningen er stor nok til at lukke godt med luft ind når man drikker, og samtidig let at fylde og rengøre.
N og jeg har en datter, hun er 5 år, men har endnu ingen "Retap"flaske, på trods af at hun faktisk er dygtig til at drikke af dem. Det skyldes at den jo er af glas og derfor ikke så børnerygsæk-egnet. Jeg har endnu ikke fundet et ordentligt alternativ til plastic-drikkeflasker til børn. Vi har haft flere forskellige drikkedunke af stål, men ingen af lukkemekanismerne har virket i en børnehave rygsæk - det går altid galt og alt er vådt.

Jeg har gået og overvejet en Klean Kanteen stål flaske, fordi det er let at få nye eller andre propper/toppe til den. Det bliver sikkert den, jeg er ret hooked på den 3,5 dl dunk i enten lille eller går - den bliver sikkert lilla, idet det er 5 årige M som skal bruge den.

Hurra for drikkedunke der ikke får vandet til at smage af plastic, forurener kroppen og gør verden til et grønnere sted!

2 kommentarer:

  1. Hej Line. Har du set denne her: http://www.karrusella.dk/spisetid-p2/madkasser-drikkedunke/7897/bkr-vandflaske-big-romeo-1000-ml - måske en løsning til din datter? Mvh. Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Nej, den kender jeg ikke. Tak for linket!

      Slet